top of page
Walking Football Noord Nederland    
dé website voor OldStars Walking Football in Noord Nederland
OldStars Logo.png

Officiële spelregels Walking Football
Onderstaand vindt je de actuele, geldende spelregels van het OldStars Walking Football in Nederland zoals die ook door ons gehanteerd worden. Het lijken er heel erg veel, maar je zult zien dat dat best wel meevalt. Daarnaast hebben we nog een paar regels toegevoegd, deze zijn in het  groen weergegeven.

 

Rennen
Het rennen met en zonder bal is niet toegestaan. Rennen houdt in dat er een moment in de lucht is waarbij beide voeten de grond niet raken, bij wandelen en snelwandelen is er altijd één voet aan de grond.
• Rennen wordt bestraft met een indirecte vrije trap op de positie waar de speler is gaan rennen.
• Indien er een doelpunt wordt voorkomen door toch te rennen wordt er een penalty vanaf de middenstip genomen. Alle spelers dienen dan achter de bal te staan.

 

Sliding
Het maken van slidings is niet toegestaan. Indien een speler toch een sliding maakt wordt een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenstander. Wanneer hiermee een doelpunt voorkomen wordt mag vanaf de middenstip een ‘penalty’ genomen worden zonder keeper op doel.
 

Intrap/indribbel
Een intrap en indribbel is de manier om het spel te hervatten. Uit een intrap of indribbel mag niet direct worden gescoord.
• Indien de bal de zijlijn of achterlijn is gepasseerd is de bal uit;
• De bal dient met de voet weer in het spel gebracht te worden. Dit kan door intrappen of indribbelen, de speler is vrij om zelf een keuze te maken;
• De tegenpartij dient een afstand van minimaal drie meter in acht nemen.
De bal is uit het spel wanneer:
• De bal volledig de achterlijn heeft gepasseerd, zowel over de grond als door de lucht;
• De bal volledig de zijlijn heeft gepasseerd, zowel over de grond als door de lucht;
• De bal in zijn volledigheid de doellijn (in het doel) heeft gepasseerd, zowel over de grond als door de lucht.
• De scheidsrechter het spel heeft stopgezet.
De bal is op alle andere momenten in het spel, ook wanneer de bal:
• Tegen de paal van het doel aankomt en terugkaatst in het speelveld;
• Tegen een pion langs het veld aankomt en terugkaatst in het speelveld.
• Op het speelveld tegen de scheidsrechter aankomt.
De intrap of indribbel wordt toegekend aan de tegenpartij van de speler die de bal als laatst raakte voordat de bal het speelveld heeft verlaten. De bal wordt in het spel gebracht op de plek waar de bal het speelveld heeft verlaten. Indien de bal over de achterlijn is uitgegaan door de verdedigende partij, wordt de bal in het spel gebracht in de hoek/corner aan de dichtbij zijnde kant. De bal wordt in het spel gebracht door middel van een intrap of een indribbel.
Indien de bal het veld verlaat over de achterlijn door de aanvallende partij, wordt het spel hervat met een indribbel of intrap door de verdedigende partij. De verdedigende speler mag de bal tot maximaal 3 meter van zijn doel af leggen.
Voor de indribbel en intrap gelden dezelfde procedures als bij de indirecte vrije trap.

 

Spelbegin
De aftrap is een manier op het spel te beginnen:
• Aan het begin van de wedstrijd;
• Nadat er is gescoord;
• Aan het begin van de tweede helft.
De tegenpartij moet een afstand van minimaal 3 meter in acht nemen. Het team dat de toss wint, beslist welk doel ze wensen aan te vallen in de eerste helft of in de gehele wedstrijd indien er niet van speelhelft wordt gewisseld. Het andere team mag de
aftrap nemen. De winnaar van de toss mag ook de aftrap kiezen. In dat geval mag de andere partij de speelhelft kiezen.
Aftrap procedure:
• Alle spelers staan op hun eigen speelhelft;
• De tegenstanders van het team dat de aftrap neemt houden minimaal 3 meter afstand totdat de bal in het spel is;
• De bal ligt stil in het midden van het speelveld;
• De scheidsrechter geeft een signaal;
• De bal is in het spel wanneer de bal wordt verplaatst van de middenstip, dit mag zowel
door de bal te passen of te dribbelen in zowel voor- als achterwaartse richting.

 

Buitenspel
Is niet van toepassing bij het Walking Football.

 

Bal boven heuphoogte
* Bij W.F.N.N. wordt de doellat als maximale speelhoogte aangehouden, dit om verschillen in wat als heuphoogte wordt beschouwd uit te sluiten. De bal mag niet boven deze hoogte worden gespeeld.
• Het is aan de scheidsrechter/spelbegeleider om te bepalen wanneer een bal wel of niet hier boven wordt gespeeld;
• Wanneer een bal te hoog wordt gespeeld, dan wordt een indirecte vrije trap toegekend aan het andere team , op de plek waar de bal te hoog werd gespeeld. Dit is de plek waar de speler de bal schoot, dat is niet perse de plek waar de bal te hoog kwam;
• Een bal kan door de lucht worden geschoten zolang de bal onder de maximale hoogte blijft.
• Wanneer deze bal onderweg van richting wordt veranderd en dan te hoog komt dan wordt een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenpartij van de speler die de bal als laatst raakte voordat deze te hoog kwam.

 

Vrije trap en overtredingen
* Vrije trap
• Een vrije trap wordt altijd indirect genomen;
• Bij een indirecte vrije trap kan er alleen worden gescoord wanneer de bal eerst door een andere speler wordt geraakt voordat deze in het doel gaat;
• Alle tegenstanders moeten minimaal 3 meter afstand houden van de bal totdat deze in het spel wordt gebracht;
• De bal is in het spel op het moment dat deze wordt geraakt door een speler van het team aan wie de vrije trap is toegekend;
• Een indirecte vrije trap kan zowel worden genomen door te passen als door te dribbelen.
De bal moet stil liggen voordat de vrije trap wordt genomen;
• Wanneer een vrije trap wordt genomen en een tegenstander is dichter bij de bal dan 3 meter, dan wordt de vrije trap opnieuw genomen;
• Indien een speler van de tegenpartij regelmatig bewust voor de bal blijft staan met een afstand minder dan 3 meter met de intentie het spel moedwillig te verstoren mag de scheidsrechter beslissen om deze speler te bestraffen met een tijdstraf van 2 minuten.
* Rennen
Een vrije trap wordt toegekend aan de tegenpartij wanneer een speler rent met of zonder de
bal. De vrije trap wordt genomen op de plek waar de overtreding plaatsvond. Vrije trappen
worden altijd indirect genomen.
* Een indirecte vrije trap
Een indirecte vrije trap wordt toegekend aan de tegenpartij indien een speler één van de volgende overtredingen begaat op een manier die door de scheidsrechter wordt beoordeeld als zorgeloos, roekeloos, onzorgvuldig of bij het gebruik van veel kracht. Of in strijd is met de beginselen van het spel namelijk: spelplezier. 
• Schopt of heeft de intentie om een tegenstander te schoppen;
• Haakt of heeft de intentie om een tegenstander te haken;
• Springt naar een tegenstander;
• Een tegenstander aanvalt – zelfs met de schouder;
• Slaat of probeert een tegenstander te slaan;
• Een tegenstander tackelt;
• Een tegenstander duwt.
Een indirecte vrije trap kan ook worden toegekend aan de tegenpartij indien een speler:
• Een tegenstander vasthoudt;
• Een tegenstander bespuugt;
• Een sliding maakt in een poging om de bal te spelen wanneer een tegenstander de bal speelt;
• Een sliding maakt om een bal te onderscheppen zonder omstanders in de buurt;
• De bal bewust met de hand raakt wanneer de bal onder heuphoogte blijft;
• Speelt op een gevaarlijke en/of roekeloze manier;
• Bewust het spelverloop van de tegenstander belemmert wanneer de bal niet in het spel is;
• Een andere overtreding maakt, die hierboven niet is genoemd, waarvoor het spel wordt stopgezet om een speler te straffen;
• Spelbederf in de breedste zin des woords.
• Een tegenstander van achteren aanvalt
* Sancties
Naast het toekennen van een indirecte vrije trap kan de scheidsrechter een tijdstraf geven of een speler definitief uit het spel te verwijderen door middel van een rode kaart.
* Tijdstraffen
Een speler kan voor 2 minuten van het speelveld worden verwijderd wanneer de
scheidsrechter dat aangeeft.
Een speler kan een tijdstraf krijgen indien deze de volgende overtredingen begaat:
• Onsportief gedrag;
• Zich meerdere malen niet houdt aan de spelregels;
• Een spelhervatting opzettelijk vertraagt;
• Commentaar in woord en/of gebaar op de leiding en/of tegenstander
• Zich (meerdere malen) niet houdt aan de minimale afstand wanneer een bal in het spel
wordt gebracht;
• Het speelveld betreedt of verlaat op incorrecte wijze en zich niet houdt aan de
wisselprocedures;
• Het speelveld verlaat zonder toestemming van de scheidsrechter zonder dat er een wissel
plaatsvindt;
• Een doelpunt voorkomt van de tegenpartij door een overtreding te maken die wordt bestraft
met een indirect vrije trap;
• Een reële scoringskans van de tegenpartij ontneemt door een overtreding te maken die
wordt bestraft met een indirecte vrije trap.
• Bewust wegtrappen van de speelbal
Voor elk van deze overtredingen wordt daarnaast een indirecte vrije trap toegekend aan de
tegenstander.
* De rode kaart
Een speler wordt van het veld gestuurd en de rode kaart getoond wanneer die persoon een van de volgende overtredingen begaat:
• Is schuldig aan gemeen spel;
• Is schuldig aan gewelddadig gedrag;
• Een tegenstander of welke persoon dan ook bespuugt;
• Het gebruik maken van beledigende taal;
• Voor de derde keer een tijdstraf ontvangt;
• Bedreigende taal;
• Zich op een racistische manier uitlaat;
• Zich op een discriminerende manier uitlaat.
Wanneer het spel wordt stopgezet voor een speler die van het veld wordt gestuurd voor een rode kaart of een tijdstraf, wordt het spel hervat op de plek waar de overtreding plaatsvond waarvoor de straf werd toegekend.
* Penalty
In gevallen van een penalty zoals hierboven aangegeven zal de bal op de middenstip gelegd
worden.
• Eén deelnemer mag de bal op doel schieten en mag daarbij op geen enkele manier gehinderd worden door de overige spelers.
• Wanneer na het nemen van een strafschop de bal tegen de doelpaal of -lat komt en daardoor weer het veld ingaat, wordt er een achterbal gegeven aan de verdedigende partij.

 

Keepers
Er wordt zonder keepers gespeeld.

 

Lichamelijk contact
Onder lichamelijk contact wordt zowel bewust als onbewust lichamelijk contact verstaan. Het is aan de scheidsrechter/ spelbegeleider om te bepalen wanneer lichamelijk contact plaatsvindt. Lichamelijk contact wordt bestraft met een indirecte vrije trap op de plek waar het lichamelijke contact heeft plaatsgevonden.

 

Scoren
Een doelpunt wordt gescoord wanneer de bal vanaf de helft van de tegenstander wordt geraakt en volledig de doellijn passeert, tussen de doelpalen en de lat van het doel. Het team dat de meeste doelpunten scoort is de winnaar. Wanneer beide teams evenveel doelpunten scoren, eindigt de wedstrijd in een gelijkspel. Wanneer een wedstrijd eindigt in een gelijkspel, mogen de organisatoren bepalen of ze gebruik maken van een verlenging, penalty’s, shoot-outs of andere procedures om de winnaar van de wedstrijd te bepalen.

 

Spelersaantal
Een complete ploeg in het veld bestaat zes veldspelers. Er wordt gespeeld zonder keeper. Uiteraard en in onderling overleg kan Walking Football ook gespeeld worden in grotere of kleinere teams.

 

Wissels
Het maximaal aantal wissels dat tegelijkertijd het veld betreed is drie. Er mag onbeperkt door worden gewisseld. Een speler die uit het veld is gewisseld, mag in dezelfde wedstrijd weer het veld betreden als wissel voor een andere speler.
Een wissel wordt gemaakt wanneer de bal niet in het spel is, waarbij aan de volgende condities moet worden voldaan:
• De speler die het veld betreedt mag dit pas doen nadat de speler die het veld verlaat volledig uit het speelveld is.
• De speler die het veld verlaat moet dit doen rond de middenlijn.
Sancties:
• Wanneer een wisselspeler het veld betreedt voordat de andere speler het veld heeft verlaten, wordt:
• Het spel stopgezet
• De speler die het veld heeft betreden wordt verzocht het veld te verlaten.
• De speler moet voor 2 minuten het veld verlaten. Op het teken van de scheidsrechter mag hij het veld weer betreden.
• Het spel wordt hervat met een indirecte vrije trap voor de tegenpartij op de plek waar de bal was op het moment dat het spel werd stopgezet.

 

Leeftijd
Walking Football kent geen minimale en maximale leeftijdsgrens. Echter, wij hanteren tijdens de toernooien een minimale leeftijd van 60 jaar. Uiteraard is iedereen welkom om mee te doen mits hij/zij zich aan de spelregels houdt.

 

De wedstrijdduur
Bij een onderlinge wedstrijd tussen twee teams wordt de duur van de wedstrijd verdeeld in twee gelijke perioden van minimaal 5 minuten en maximaal 25 minuten. Bij toernooien is het aan de organisatie om de duur per wedstrijd vooraf te bepalen.
Indien een wedstrijd eindigt in een gelijkspel, dan mogen de organisatoren bepalen welke procedure er verder zal plaatsvinden (zoals extra tijd, strafschoppen o.i.d.)

 

Doel
De doelen hebben bij voorkeur een afmeting van drie meter breed en één meter hoog. De vereniging kan gebruik maken van de bestaande mini-pupillendoeltjes. Er staan geen keepers op doel.

 

Veldafmeting
Het speelveld moet een rechthoekige vorm hebben. De lengte van de zijlijn moet groter zijn dan de lengte van de doellijn.
Voor 6 tegen 6 Walking Football worden de volgende afmetingen gehanteerd:
Lengte: 40 meter.
Breedte: 25 meter.
Het speelveld wordt gemarkeerd door lijnen. Het speelveld wordt gedeeld in twee gelijke helften door de middenlijn. In het midden van de middenlijn bevindt de middenstip. Een duidelijke markering van de middenlijn wordt aanbevolen, aangezien scoren van eigen helft niet toegestaan is.
In tegenstelling tot regulier voetbal is er geen zestienmeterlijn, geen vijfmeterlijn en geen penaltystip.
W.F.N.N. hanteert voor het doel wel een halve cirkel met een diameter van 3 mtr, gerekend vanuit het midden van het doel. Om te voorkomen dat de verdedigende partij zich ingraaft (het zgn. “bus parkeren”) mogen spelers zich hier niet begeven.
• In het geval een verdediger zich toch hierin begeeft (tijdens een aanvallende actie) wordt er een strafschop toegekend aan de aanvallende partij. 
• In het geval een aanvaller zich toch hierin begeeft (tijdens een aanvallende actie) wordt er een vrije trap toegekend aan de verdedigende partij.
* Er zal niet  worden afgefloten wanneer een speler zich per ongeluk en zonder direct of indirect invloed op het spel te hebben zich binnen die cirkel begeeft.
• Wanneer de speelbal tijdens het spel stil blijft liggen binnen deze cirkel, wordt er een achterbal gegeven wanneer de aanvallende partij de bal als laatste heeft aangeraakt. Heeft de verdedigende partij deze als laatste aangeraakt, wordt het een hoekschop.

 

De Wedstrijdbal
Bij voorkeur wordt er gespeeld met balgrootte nummer 5, gewicht +/- 430 gram.

 

Scheidsrechter
De wedstrijden worden geleid door een spelbegeleider c.q. scheidsrechter van de organiserende vereniging.

 

Hoekschoppen
Bij een hoekschop wordt de bal in het spel gebracht door middel van een intrap of een indribbel. De tegenpartij moet een afstand van drie meter in acht nemen.

Spelersuitrusting
Veiligheid
Een speler mag geen kleding, of andere materialen, dragen die gevaarlijk kunnen zijn voor hemzelf of voor andere spelers, inclusief elke vorm van sieraden. Sieraden moeten af worden gedaan.

Sancties
Voor elke overtreding van bovenstaande regel wordt:
• Het spel stopgezet
• De speler die de overtreding begaat moet het veld verlaten en wordt verzocht zijn uitrusting aan te passen. De speler mag het veld weer betreden als zijn uitrusting in orde is en de scheidsrechter hem heeft gecontroleerd. De speler mag alleen het veld betreden wanneer het spel is stopgezet.

 

© Marco Tjassing 2025

© 2022 - UITinSTELLINGWERF.nl is a concept by Marco Tjassing

bottom of page